Horses on Fire

Inspiriert von einem bekannten Kirmes-Wurfspiel, liefern sich bei dieser Installation drei Pferde, die an einem Seil befestigt sind, ein Rennen. Ein Computerprogramm berechnet dazu für jedes Pferd einen Geschwindigkeitsverlauf aus verschiedenen Parametern wie Geläuf, Form und Wetter. Der eigentliche Rennverlauf wird dabei jedoch von einer Selbstschussanlage beeinflusst: mittels einer Kamera werden die Pferde ins Visier genommen und abgeschossen. Trifft ein Holzkugelgeschoss eines der Pferde, bleibt dieses für kurze Zeit stehen, wodurch sich der berechnete Zieleinlauf entscheidend verändert. Das Gewinnerpferd eines Rennens bestimmt, welche der vorhandenen Installationen innerhalb der gesamten Topologie im folgenden gestartet wird.

As in a game at a fun fair, three horses on ropes run a race. A program calculates different speed curves for each horse in each race. The race is influenced by a device which can fire wood balls at the horses: this happens automatically by camera tracking. When a horse is hit by a wood ball, it stalls briefly, thus potentially changing the outcome. Which horse wins determines which element of the causal chain is activated next.

Horses on Fire is part of the Installation „The Ways Things May Go“, which is a meditation on invented causality in a networked world. Taking the first cue from Fischli/Weiss „Der Lauf der Dinge“, we build little causal processes with two or more possible outcomes: For example, a series of falling domino stones could split into two, and thus provoke a random decision in the physical world. Which end of the process is reached determines which causal process is activated next, so within the network of available elements, a dynamic topology of invented causal relations emerges.

„The Ways Things May Go“ is a join project between UdK Berlin (Alberto de Campo), HfK Bremen (Hannes Hölzl), RSH Düsseldorf (Julian Rohrhuber) and Angewandte Wien (Nico Kirisits, Klaus Filip), and open for future extensions.